Hastighedsoptimering af din webshop
I ”gamle” dage eksisterede der kun fysiske butikker, hvor man skulle møde personligt op for at handle. I nogle butikker kunne man selv tage varerne ned fra hylderne, mens andre butikker, såsom gamle købmandsbutikker, havde en ekspedient bag disken til at tage imod ens ønsker og derefter lange dem over disken til den handlende.
Den personlige kontakt var tæt forbundet med købsoplevelsen, og måske fik man sig også en lille sludder om vejr og vind med på vejen. I de butikker, hvor man selv skulle tage varerne, var købsoplevelsen forbundet med, at alle sanserne var i spil, når man tog varen op og kunne mærke på den, se den, dufte den og høre den.
Skab en personlig købsoplevelse online
Nu er meget handel gået hen og blevet online i stedet og med denne øgede digitalisering, skifter købsoplevelsen også karakter. Eller gør den? Det er klart, at man ikke længere har den samme sanselige og personlige oplevelse i købsprocessen, men spørgsmålet er, om dette ikke stadig er en stor del af forventningen hos den handlende?
Hvis man forestiller sig to butikker, hvor man prøver at handle hos begge to, og man oplever, at den ene er lang tid om at åbne sin dør for kunden, fordi den er midlertidigt låst, og den anden åbner døren med det samme og byder kunden indenfor. Hvilken butik ville man så vælge at handle i nu og fremover?
Hurtig ekspedition i webshoppen er lig med øget salg
Det giver hurtigt mening, at man vælger at handle i den fysiske butik, hvor man hurtigt bliver lukket ind, og hvor der er hurtig ekspedition. Her kan man formode, at der gælder de samme mekanismer, når man har en online butik og sælger sine varer via en webshop. Hvis kunden skal vente på at komme ind på webshoppen, fordi hjemmesiden er lang tid om at loade, viser al statistik, at kunden hurtigt vælger en anden webshop i stedet for.
Hav øje for forbrugersegmenterne
Der kan være forskellige årsager til, at kunderne vælger at gå væk fra din webshop, hvis hjemmesiden er for langsom. Det ældre segment er så uprøvede i at bruge webshops, så de måske hurtigere får en følelse af, at de gør noget forkert, eller at internettet ”ikke virker”. Det lidt yngre segment er generelt hurtige forbrugere, og kræver hurtig svartid, når de surfer rundt på nettet. Koncentrationen er svær at fastholde, hvis det går for langsomt. Med det travle børnefamilie-segment handler det tit om, at de simpelthen ikke har tid til at vente på en langsom hjemmeside. De skal bare have handlen overstået i en fart, inden børnene igen kræver opmærksomhed.
Invester i hastighedsoptimering af webshoppen – det betaler sig!
Der er dermed vigtige grunde til at hastighedsoptimere webshoppen. Dette gør, at du fanger og fastholder både nye og eksisterende kunder, og får et øget salg, fordi en hurtig webshop også gør, at kunderne bliver på hjemmesiden i længere tid. De får også generelt en god købsoplevelse, hvilket gør, at de vender tilbage igen – og køber mere.