Hvis du har en mailadresse hos enten TDC eller YouSee og den er opsat i en e-mail klient som f.eks. Outlook eller Gmail, bør du læse videre. Fra søndag den 1. november risikerer du nemlig at miste adgangen til din e-mail konto. I denne artikel vil vi forklare, hvorfor dette sker og hvad du kan gøre for at undgå problemer.

Læs også: Yousee mail virker ikke.

Først og fremmest, hvorfor sker dette? TDC og YouSee har besluttet at skifte sikkerhedsprotokollen fra TLS 1.0 til TLS 1.2. Dette skridt blev taget for at øge sikkerheden af kundernes data. Desværre betyder dette at ældre versioner af e-mail klienter ikke vil kunne oprette forbindelse til TDC og YouSees servere efter opdateringen. 

Dette er en udfordring for ældre e-mail klienter da de kan sidde fast i TLS 1.0-protokollen og ikke understøtter TLS 1.2. Dette betyder at disse klienter ikke vil kunne logge på din TDC eller YouSee konto, og du vil ikke kunne modtage eller sende mails. 

Hvad kan du gøre for at undgå dette problem? Det første du skal gøre er at kontrollere hvilken version af TLS din e-mail klient understøtter. Hvis din klient understøtter TLS 1.2, skal du ikke foretage sig noget yderligere, alt vil fungere fint på søndag den 1. november. 

Hvis din klient ikke understøtter TLS 1.2, skal du opdatere til en nyere version. For eksempel kan du opdatere til den nyeste version af Outlook eller Gmail for at undgå problemer. Det er også en god ide at tale med din IT-afdeling eller en it-ekspert hvis du er i tvivl om din e-mail klient er opdateret til at understøtte TLS 1.2.

Men hvad hvis du eksempelvis er på ferie og ikke har adgang til en computer for at opdatere din e-mail klient? En midlertidig løsning kan være at logge ind på din e-mail via webmail, som altid vil fungere uanset din e-mail klients version af TLS.

I denne artikel har vi opsummeret de udfordringer du kan stå overfor hvis du har en mail opsat hos TDC eller YouSee i en ældre e-mail klient, når TDC og YouSee skifter fra TLS 1.0 til TLS 1.2. Hold øje med din e-mail klient og hold dig opdateret for at undgå problemer med adgang til din mail. Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte din IT-afdeling eller en it-ekspert for at få hjælp med opdatering af din e-mail klient.